Europa zet groot in op het meten van CO2-uitstoot vanuit de ruimte, om uiteindelijk de European Green Deal targets te halen. Als aanvulling op de toekomstige grote CO2-ruimtemissie CO2M financiert de Europese Commissie een samenwerking van tien organisaties, waaronder SRON, die werken aan een constellatie van kleinere satellieten: het Space CARBon Observatory (SCARBO). Voor SCARBO is een nieuw miniatuur CO2-meetinstrument, nanoCarb, ontwikkeld in Frankrijk. Het Nederlandse SPEX gaat meevliegen met SCARBO om de CO2-metingen te corrigeren voor verstoringen door aerosolen. Voordat deze instrumenten de ruimte in gaan, doen ze eerst een reeks meetvluchten op de Falcon-20 vanuit Toulouse.

Lees meer
Electrical Engineer Rob Wolfs (links) en Software Engineer Jens Johanson (rechts) voor het Falcon-20 onderzoeksvliegtuig in Toulouse.

testvluchten

Een team van SRON-engineers is al afgereisd naar Toulouse om SPEX airborne in het Falcon-20 vliegtuig te plaatsen. ‘Na de installatie zullen er één of twee testvluchten boven Frankrijk worden uitgevoerd,’ zegt Martijn Smit van SRON. ‘Dan wordt het wel even spannend omdat we dan zien of alles werkt zoals we willen. Als de testvlucht goed verloopt kan het echte werk beginnen.’ Er volgen dan vluchten boven Polen en Duitsland over een aantal energiecentrales die bekend staan om hun hoge CO2-uitstoot. Ook vliegt het toestel over Noord-Italië en Zuid-Spanje, waar vaak verhoogde concentraties van aerosolen in de lucht hangen. Hierbij is het van belang dat de “targets” niet in wolken gehuld zijn tijdens de vluchten.

Deze campagne wordt de eerste keer dat CO2 en aerosolen gelijktijdig worden gemeten.

Het SCARBO consortium staat onder leiding van Airbus Defence and Space in Frankrijk. Het project wordt gefinancierd in het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie. SRON en Airbus Defence and Space Netherlands ontwikkelen op dit moment ook de spectropolarimeter SPEXone voor de NASA-satellietmissie PACE, die in 2023 wordt gelanceerd.

Lees meer